Opis
Umiejętności zdobywane podczas kursu:
-
Definiowanie pojęcia wymagania i jego roli w trakcie analizy i prowadzenia projektu
-
Stosowanie metod formalnych w analizie wymagań
-
Samodzielne określanie potrzeb zamawiającego
-
Identyfikacja luk w wymaganiach
Cel
-
Umiejętność zbierania, zarządzania i weryfikowania wymagań
-
Określanie zalet i wad metodyk formalnych analizy wymagań
-
Umiejętne stosowanie metod wywoływania wymagań i ich weryfikacji
Grupa docelowa:
Szkolenie przeznaczone jest dla grup analityków biznesowych oraz kierowników projektów w których pracy istotną rolę spełnia zbieranie i zarządzanie wymaganiami biznesowymi. Szkolenie skupia się na elementach związanych z modelem postrzegania złożoności procesów biznesowych, ich wspomagania poprzez systemy informatyczne oraz akcentuje elementy psychologiczne pracy w środowisku ciągle zmieniających się wymagań i zaawansowanej technologii. Stanowi pomost pomiędzy technikami formalnymi a pracą z ludźmi którzy są uczestnikami oraz twórcami procesów biznesowych. Pozwala uchwycić te aspekty werbalizowania potrzeb i wymagań, które mogą stać się zagrożeniem dla projektu, jego jakości i kosztu. Umiejętności zdobyte na szkoleniu bezpośrednio skracają czas zebrania i przygotowania wymagań, redukują ryzyko związane z błędami wymagań.
Szkolenie trwa: 2 dni.
Oferujemy szkolenia w naszych ośrodkach w Warszawie, Wrocławiu, Krakowie, jak i w lokalizacjach wskazanych przez klienta. W celu ustalenia szczegółów prosimy o kontakt na osec@osec.pl
Wymagania:
-
Umiejętność analitycznego myślenia
-
Posługiwanie się podstawowymi narzędziami pracy biurowej
-
Uczestnictwo w przynajmniej jednym projekcie będzie bardzo pomocna
Konspekt
- Rola wymagań w przebiegu procesów biznesowych i implementacji systemów wspierających procesy
- Rodzaje i definicja wymagania
- Różnice pomiędzy potrzebą, wymaganiem, właściwością
- Wpływ wymagań na proces analizy i modelowania procesu biznesowego
- Wymagania w procesie wytwórczym
- Wykonawca i zamawiający – modele postrzegania i definiowanie porozumienia
- Wartości klienta, klienta wewnętrznego i wykonawcy
- Określanie modelu systemu wartości klienta i klienta wewnętrznego oraz zamawiającego w kontekście analizy wymagań
- Elementy wspólne i rozbieżności – pojęcie przepaści informacyjnej
- Formalizmy, notacje i modele
- Metody formalizowania wymagań
- Weryfikacja wymagań z użyciem modeli formalnych
- Luki formalizmów i ich siła
- Prototypowanie
- Rodzaje prototypów i ich zastosowanie
- Rola prototypu w inspirowaniu, weryfikacji i precyzowaniu wymagań
- Gdzie prototyp się nie sprawdza?
- Aspekty uzupełniające definiowania wymagań
- Ze względu na dane
- Ze względu na bezpieczeństwo
- Proces biznesowy a wymagania – mapowanie
- Proces biznesowy – pojęcie i elementy istotne dla analizy wymagań
- Weryfikacja spójności wymagań ze względu na proces biznesowy
- Wymagania w ujęciu procesowym
- Rola wymagań na etapie testowania
- Testy i ich relacja z wymaganiami
- Wymaganie jako element specyfikacji przypadków testowych
- Techniki precyzowania informacji
- Przegląd technik zbierania i precyzowania informacji
- Określanie zakresu zastosowań każdej z technik
- Techniki „ciężkie” – przegląd
- Techniki niekonwencjonalne
- Nietypowe techniki weryfikacji wymagań
- Zalety i wady technik niekonwencjonalnych
- Jakość a wymagania – aspekty zależności
- Pojęcie jakości w świetle wymagań
- Wymaganie jako element sterujący utrzymaniem i kontrolą jakości
- Precyzowanie ryzyka w projektach poprzez definiowanie wymagań
- Ryzyka w projekcie – przegląd
- Relacja wymagań do ryzyka projektowego
- Dokumentowanie zebranych wymagań
- Dokumentowanie zmian wymagań
- Wymaganie jako część kontraktu
- Weryfikacja i audyt wymagań
- Przegląd poznanych metod
- Proces audytu wymagań i jego rola na każdym z etapów projektu