Formularz kontaktowy

Close

    Szkolenie

    Osoba zgłaszająca


    Opis

    Umiejętności zdobywane podczas kursu:

    • Definiowanie pojęcia wymagania i jego roli w trakcie analizy i prowadzenia projektu
    • Stosowanie metod formalnych w analizie wymagań
    • Samodzielne określanie potrzeb zamawiającego
    • Identyfikacja luk w wymaganiach

    Cel

    • Umiejętność zbierania, zarządzania i weryfikowania wymagań
    • Określanie zalet i wad metodyk formalnych analizy wymagań
    • Umiejętne stosowanie metod wywoływania wymagań i ich weryfikacji

    Grupa docelowa

    Szkolenie przeznaczone jest dla grup analityków biznesowych oraz kierowników projektów w których pracy istotną rolę spełnia zbieranie i zarządzanie wymaganiami biznesowymi. Szkolenie skupia się na elementach związanych z modelem postrzegania złożoności procesów biznesowych, ich wspomagania poprzez systemy informatyczne oraz akcentuje elementy psychologiczne pracy w środowisku ciągle zmieniających się wymagań i zaawansowanej technologii. Stanowi pomost pomiędzy technikami formalnymi a pracą z ludźmi którzy są uczestnikami oraz twórcami procesów biznesowych. Pozwala uchwycić te aspekty werbalizowania potrzeb i wymagań, które mogą stać się zagrożeniem dla projektu, jego jakości i kosztu. Umiejętności zdobyte na szkoleniu bezpośrednio skracają czas zebrania i przygotowania wymagań, redukują ryzyko związane z błędami wymagań.

    Wymagania

    • Umiejętność analitycznego myślenia
    • Posługiwanie się podstawowymi narzędziami pracy biurowej
    • Uczestnictwo w przynajmniej jednym projekcie będzie bardzo pomocna

    Konspekt

    Rola wymagań w przebiegu procesów biznesowych i implementacji systemów wspierających procesy

    • Rodzaje i definicja wymagania
    • Różnice pomiędzy potrzebą, wymaganiem, właściwością
    • Wpływ wymagań na proces analizy i modelowania procesu biznesowego
    • Atrybuty wymagań
    • Rodzaje wymagań i ich hierarchia

    Analiza interesariuszy (udziałowców) zmiany

    • Role w organizacji
    • Kultura organizacji i jej wpływ na rolę analityka

    Proces biznesowy a wymagania – mapowanie

    • Proces biznesowy – pojęcie i elementy istotne dla analizy wymagań
    • Weryfikacja spójności wymagań ze względu na proces biznesowy
    • Wymagania w ujęciu procesowym

    Uzasadnienie dla zmiany

    • Uzasadnienie biznesowe
    • Studium wykonalności (feasibility study)

    Formułowanie wymagań i modelowanie

    • Metody dokumentowania wymagań
    • Formułowanie wymagań (user story, diagramy UML, BPMN)
    • Formalizmy, notacje i modele
    • Weryfikacja wymagań z użyciem modeli formalnych
    • Priorytetyzowanie wymagań
    • Podejście Agile

    Komunikacja w procesie kształtowania wymagań do projektu

    Techniki pozyskiwania (wydobywania) wymagań

    • wywiady,
    • warsztaty,
    • obserwacje,
    • ankiety,
    • makiety,
    • prototypowanie

    Narzędzia do zarządzania wymaganiami

    • Przegląd popularnych narzędzi do zarządzania wymaganiami oraz modelowania

    Wymagania w projekcie

    • Wymagania jako część kontraktu

    Wykonawca a Zamawiający

    • Wartości klienta, klienta wewnętrznego i wykonawcy
    • Określanie modelu systemu wartości klienta i klienta wewnętrznego oraz zamawiającego w kontekście analizy wymagań
    • Elementy wspólne i rozbieżności
    • Modele współpracy

    Rola analityka w projekcie

    • miejsce w organizacji projektu
    • zadania
    • odpowiedzialność

    Wymagania w klasycznym procesie wytwórczym

    • Cykl życia wymagania – statusy, dodatkowe atrybuty
    • Zarządzanie wymaganiami (icebox, backlog)
    • Priorytetyzacja – MoSCoW, model Kano,
    • UserStory mapping

    Analiza ryzyka

    • Prowadzenie analizy ryzyka
    • Wymagania w relacji do ryzyka projektu

    Aspekt bezpieczeństwa a wymagania

    • Definiowanie wymagań dotyczących bezpieczeństwa danych
    • Definiowanie wymagań dotyczących bezpieczeństwa systemu

     

    Zarządzanie zmianami wymagań

    • Dokumentowanie zmian wymagań
    • Wpływ zmian wymagań na projekt
    • Wdrażanie zmian w projekcie

    Sytuacje krytyczne

    • Sygnały wczesnego ostrzegania
    • Częste błędy

    Testowanie zmian

    • Typy rodzaje testów
    • Zadania analityka przed i podczas testów

    Przegląd efektywności zmiany

    • Zamykanie projektu
    • Lessons Learned
    • Przegląd poprojektowy
    • w zakresie procesowym
    • w zakresie zrealizowanej zmiany

    Uwagi

    Szkolenie trwa: 2 dni.
    Oferujemy szkolenia w naszych ośrodkach w Warszawie, Wrocławiu, Krakowie, jak i w lokalizacjach wskazanych przez klienta. W celu ustalenia szczegółów prosimy o kontakt na osec@osec.pl

     

    For more details, please contact us at osec@osec.pl

    Note: The course outline is subject to change as technology advances and the underlying job evolves. For questions or confirmation on a specific objective or topic, please contact us at osec@osec.pl
    Cena netto:4000 PLNCena brutto:4920 PLNOpis

    Kurs przyjęty do powyższej kalkulacji 1 EUR = 4.2001 PLN – tabela nr. 034/C/NBP/2025, z dnia 2025-02-18. Obowiązująca od: 2025-07-01. Cena w PLN jest orientacyjna (wyliczana z EUR/USD wg kursu sprzedaży NBP z dnia wystawienia faktury). Przyjmujemy wpłaty w PLN lub EURO.

    Uwaga

    Oferujemy szkolenia wirtualne, self-paced oraz stacjonarne (w Warszawie i w lokalizacjach klienta).
    W celu ustalenia szczegółów prosimy o kontakt na osec@osec.pl

     

     

    Opis:

      – Termin gwarantowany (GTR)

    Terminy